Follow me...

vrijdag 4 augustus 2017

Soep van aubergine, linzen en meer


Foto Wikipedia
gegrilde aubergines
Van de Nederlandse auberginetelers kreeg ik onlangs het bericht, dat aubergines in Nederland maar in 1 van de 10 keukens gebruikt wordt. Ik stond paf. Aubergines heb ik praktisch altijd in de groentelade. Weinig groentes zijn zo veelzijdig. Of ik ze nu gebruik om simpelweg te grillen (een van de simpelste en snelste, maar niettemin lekkerste gerechten die ik ken), voor 'mijn' (Ottolenghi's) best geraffineerde auberginecheesecake, voor een simpele ratatouille, voor de groentesaus bij welke couscous dan ook... overal gaat aubergine in. 
auberginecheesecake

En daarnaast kun je er heerlijke baba ganoush van maken, met of zonder toevoegingen als paprika's, bietjes en/of granaatappelpitjes...




Foto Wikipedia
Foto aubergine.dutchprgroup.com
Zelfs als 'ondersteunende' groente kan de aubergine uitkomst bieden. Onlangs stond ik aan het hoofd van een mooie bos radijs met prachtig loof en besloot weer eens soep te maken van het loof. Maar alleen radijsblad vond ik een beetje kaal, temeer daar ik voor één keer geen aardappelen had om het loof te binden. 
Geen nood, de groentelade en de kruidenplank bevatten genoeg andere dingen om de soep pit en body te geven. En natuurlijk kwam ook hier de aubergine weer van pas. 

Nodig voor voor 4-6 personen

  •  Loof van bosje radijs;
  • 1 kleine aubergine, ongeschild, in plakken;
  • 2 rode puntpaprika's, zaadlijsten en pitjes verwijderd, in stukjes;
  • 1 flinke teen knoflook, klein gesneden of geperst;
  • 1/2 kop  (120 ml)/150 g rode linzen;
  • Stukje (2 cm) gember, geraspt;
  • Mespuntje rode pepervlokken;
  • 2 laurierbladen;
  • 1 tl kurkuma;
  • 1/2 tl piment;
  • 1/2 tl fenegriek;
  • 1/2 tl komijn;
  • Zout;
  • 1 liter kruidenbouillon of water.

Werkwijze

  • Doe alles in een pan, breng aan de kook en laat een half uurtje koken.
  • Vis de laurierbladen eruit, pureer.
  • Proef en voeg zo nodig meer zout, peper, of andere specerijen toe.
  • Serveer met brood (liefst vers Turks brood, of pain de campagne, of desembrood), en/of desgewenst een kloddertje pesto en/of crème fraîche, of een klontje boter.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten